De naam staat voor:
Eerst Goed en dan steeds Sneller Rekenen
De app Goed Snel Rekenen (Premium) is ontwikkeld voor iedereen die de basisbewerkingen van het rekenen wil trainen en onderhouden.
In de app staan oefeningen met de splitsingen tot 10, de optel- en aftreksommen tot 100 en de tafels en deeltafels tot 10. Dit zijn de noodzakelijke bouwstenen van het rekenen!
Einddoel is dat de antwoorden bij de splitsingen tot 10, optel- en aftreksommen tot 20 en de tafels tot 10 snel (binnen 2 seconden) uit het geheugen gehaald worden. De sommen zijn dan gememoriseerd. Voor de sommen tot 100 geldt
dat de manier van uitrekenen geautomatiseerd is.
De beste manier is de rijgmethode: 28+13 = 28+10+3 = 38+2+1 = 40+1 = 41.
De moeilijkheidsgraad is aangegeven in de app met sterretjes**.
De sommen in de app betreffen de leerstof die wordt aangeboden aan basisschool-leerlingen van groep 3 tot en met groep 5. Deze leerstof moet de hele basisschooltijd onderhouden worden!
Daarnaast is deze app ook heel geschikt voor leerlingen van de middelbare school die deze basisbewerkingen op de basisschool onvoldoende hebben getraind of bij wie deze kennis is weggezakt. Het is belangrijk om ze hierbij te begeleiden, omdat deze leerlingen vaak een hoog frustratieniveau hebben opgebouwd!
De app blijkt ook uitermate bruikbaar als hulpmiddel bij remedial teaching en als ‘geneesmiddel’ bij dyscalculie. Veel kinderen krijgen namelijk onterecht de diagnose dyscalculie. De meeste kinderen met vermoedens van dyscalculie blijken bij goed hoofdrekenonderwijs hun rekenproblemen te kunnen overwinnen!
Oefen sommen eerst zonder tijdsdruk. In de oefenmodus (X) verschijnt na een fout antwoord het goede antwoord. De fout gemaakte sommen worden altijd herhaald.
Vooral bij de splitsingen en sommen tot 10 en tot 20 blijkt vaak dat
een kind nog materiaal nodig heeft. Maak hier gebruik van, tot je zeker weet dat een kind het zonder kan! Voorbeelden van goed materiaal zijn Unifux Cubes, (of Legoblokjes), de Getallenlijn, en Numicon.
Die materialen laten de 10-structuur op verschillende wijze zien.
Pas als dit goed gaat ga je op snelheid trainen. Beter goed en lang aan een somtype werken dan te snel doorgaan naar het volgende somtype! Dus eerst GOED en dan pas SNEL!
Oefen eerst de splitsingen en sommen tot 10 tot je ze allemaal goed maar vooral ook heel snel kent! Dit zijn de belangrijkste sommen van het hoofdrekenen!! Deze sommen zijn namelijk nodig om de volgende rekensommen te kunnen maken.
Die worden daardoor makkelijker om te leren.
Bij het oefenen van de tafels is het belangrijk om dit zo slim mogelijk te doen. Om je daarbij te helpen is de tafelknop ontworpen. De tafelknop is alleen actief als je met tafels gaat oefenen! |
||
De tafel op volgorde oefenen | ||
De tafel door elkaar oefenen | ||
De tafel omgekeerd door elkaar oefenen |
Proficiat! Dan is het vanaf nu heel belangrijk om die kennis bij te houden! Gebruik de app regelmatig voor het herhalen van de sommen tot je ze nooit meer vergeet!
Wil je weten hoeveel je nog weet? Test dan eerst alle niveaus met een sterretje*.
Tip hierbij: gebruik geen Enter bij de snelste tijden. De volgende som komt toch al heel snel.
Als je die sommen allemaal goed en snel (2 seconden)
kent, dan kun je op zoek naar apps die een hoger niveau aanbieden.
Na een sommenreeks laat een Smiley zien hoeveel van die sommen je goed en fout hebt. Hoe meer sommen goed, hoe vrolijker de Smiley!
Uiteindelijk is de beloning dat je zult merken hoe fijn het is om deze bewerkingen goed en snel te kunnen doen! Daardoor zul je ervaren dat al het rekenen
dat daarop volgt ook beter en sneller gaat!
De app ziet er zo simpel mogelijk uit. Er wordt niets opgeslagen. De ervaring leert dat juist de zwakke rekenaars dit fijn vinden!
Apple: Tot zes gezinsleden kunnen deze app gebruiken als Delen met gezin staat ingeschakeld. Android: U kunt op Google Play gekochte apps delen met tot wel vijf gezinsleden via de Google Play-gezinsbibliotheek.
Voor de deskundigen en geïnteresseerden in rekenen zijn hier 2 PDF's toegevoegd met een visie op het belang van hoofdrekenen en rekenproblemen, emoties en metacognitie.
Klik op Het belang van hoofdrekenen - Joop Daemen om dit artikel te openen.
Klik op Rekenproblemen, emoties en metacognitie - Joop Daemen voor het tweede artikel.
De app is uitgebreid getest door leerlingen van groep 4 tot en met 8 van Saltobasisschool de Driestam in Eindhoven. De kinderen vonden het erg leuk, waren daardoor zeer gemotiveerd en merkten dat ze beter werden in rekenen! Uit toetsen bleek dit ook! De leerkrachten waren zeer enthousiast, want ze konden kinderen gericht een onderdeel van het hoofdrekenen laten oefenen of herhalen.
Ieder kind oefent volledig op zijn of haar eigen niveau! De kinderen bleken goed in staat om zelf te bepalen welk somtype en op welk tempo ze wilden oefenen en of ze juist wel of niet de tijdsbalk erbij wilden.
In de app kun je kiezen uit 11 talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans, Portugees, Nepalees, Bokmål Noors, Pools, Spaans en Zweeds. Op deze website, mm.breuking.nl, is informatie in die talen te vinden.
Er wordt voortdurend gewerkt aan verbeteringen van de app voor Android en Apple, zowel didactisch als technisch.
Goed Snel Rekenen (Premium) is een onmisbaar en methodeonafhankelijk instrument voor het hoofdrekenen!
Veel plezier en succes met Goed Snel Rekenen (Premium)!
Deze app is ontwikkeld door: | ||
Marleen Breuking | didactiek/design | marleen@breuking.nl |
Manus Breuking | techniek/design | manus@breuking.nl |
Joop Daemen | didactiek | joop@breuking.nl |